bio:[GRAPHIC] Victor Brauner
,,Jurnal de bordˮ neconvențional al activității creatoare, al întâmplărilor, al întâlnirilor cu contemporanii și cu destinul…


1915 - 1918, Brăila

1915 - 1918

24 Iunie

Absolvă cursul primar la Școala de băieți nr. 6 din Brăila cu media generală 7,38 și nota 8 la desen!

După cum își amintește sora sa mai mică, Ronca: ,,Victor începuse să deseneze și să picteze, dar și cînta, dansa, mima, aranjînd pentru cei mai mici spectacole, la [care] pofteam – contra plata! – rudele și prietenii”. (Veronica Micznik, ,,Lăptăria lui moș Verlaine – La madame Brauner – Victor intră în viață”, în Caietele Avangardei, Anul 2, Nr. 4/2014)

1919 – 1921, București

1919 - 1921

,,Și Victor, ca toți ceilalți copii, era înscris să urmeze liceul. Se înscria în fiecare an și în fiecare an rămînea repetent, cu candoare și perseverență, pînă cînd Papa a decis să nu-l mai chinuiască: l-a scos de la liceu și l-a înscris la Belle-Arte, unde pe atunci nu se cerea bacalaureatul. Dar, de fapt, Victor nu a terminat nici această școală, de care puternica lui personalitate nu avea nevoie.” (V. M., op. cit.)

Urmează cursurile Academiei de arte frumoase din București.

,,Am petrecut trei ani la Școala de arte frumoase unde am încercat să învăț câteva lucruri. Dar am simțit repede că drumul meu nu trece pe acolo.” (Ionel Jianu, ,,O contribuție la istoria modernismului la noi: ce ne spune un pictor tânăr”, în Rampa, 31 Martie 1928)

1921 – 1923

1921 – 1923

Cursuri la Academia Liberă de Pictură a lui Horia Igiroșanu, dar nici aici nu a rămas prea mult. Igiroșanu îi aprecia talentul, dar încerca să-l orienteze către un stil artistic tradițional, care nu se potrivea deloc cu caracterul și personalitatea răzvrătitului Victor.

Pictează Somnambula la Fălticeni și peisaje cubisto-futuriste la Balcic.

1922

1922

Pictează mandolina cubisto-constructivistă pentru Harry, care era coleg de școală și de năzdrăvănii cu… Gică Petrescu.

1923

1923

Îi întâlnește pe Benjamin Fundoianu, Marcel Iancu, Ion Vinea, M. H. Maxy, Claude Sernet, Stephan Roll și Ilarie Voronca. Își ,,fac veaculˮ pe la Lăptăria lu’ Enache, loc preferat de întâlnire și dezbateri pentru avangarda literară și artistică dâmbovițeană.

Ilustrează Restriști.

1924

1924

Anul unei adevărate explozii artistice pentru Victor Brauner: participant esențial la două reviste iconice pentru avangarda românească și europeană. Are prima expoziție personală cu peste 40 de lucrări, unele de mari dimensiuni, și participă la Expoziția Internațională Contimporanul.


Octombrie

75HP (Împreună cu Ilarie Voronca, Stephan Roll, Claude Sernet, Marcel Iancu).

Mișcarea Literară din noiembrie 1924 preia un articol din revista Miorița, de la Galați, foarte critic la adresa 75HP și a inițiatorilor acesteia, Voronca și Brauner:

,,Inimosul conducător al revistei gălățene Miorița scrie, într’un articol de fond din numărul pe Noiembrie, câteva pagini de indignare sinceră, contra unor reviste eșite de curând, purtând eticheta unei literaturi ultramoderniste.

— «A fost deajuns ca toamna să-și călătorească iară pe la noi prăfuirea ruginie ca revistele de avangardă să năvălească pusderie, drept dovadă că sminteala omenească e aceiași pretutindeni. Obraznica sfidare a celor mai elementare dovezi de bun simț, au populat toate chioșcurile chemând privirea cu stridența copertelor desordonat colorate și cu originalitatea fără rost a afișelor. Literatura lor constituie o speculă ordinară a tendinței spre înjosire și clownerie ce trăiește în animalul din om și mai cu seamă o extraordinara excrocherie. Căci din toată bâlbâiala unui număr dintr’o asemenea revistă, un singur rând e precis, clar, elocvent: prețul 20 lei.

Mai voiți ceva? E limpede: ce înseamnă futurismul, cubismul, dadaismul… picto-poesia chiar, față de proposițiunea concisă până la extrem: prețul 20 lei? Trei cuvinte numai, dar cari înseamnă cât o mie. Ele arată că tovărășia S. Marcus (Ilarie Voronca) – V. Brauner e mai mult comercială decât revoluționar-literară.»

Tradiționalistul director al Mioriței motivează toate bizarele încercări de publicistică modernistă, prin tendința comercială a inițiatorilor. Acest scop n’ar fi atât de condamnabil și n’ar eși din cadrul unei tendințe generale contemporane, dacă însetații de câștig ar recurge la mijloace mai normale. Când însă se invocă, pentru realizarea acestui gând tăinuit, fapte atât de străine spiritului românesc, atunci desigur aceste ciudățenii trebuesc privite ca atare și stârpirea lor recomandată ca un gest remediabil.ˮ


26 Octombrie – 15 Noiembrie

Prima expoziție personală la Sala Sindicatului Artelor Frumoase, Str. Corabiei 6.


Noiembrie

PUNCT (Împreună cu Scarlat Callimachi, Stephan Roll).

Utilizatorii înregistrați și autentificați au acces (gratuit) la biografia neașteptată a celor 41 de ani de după 1924.

1966

1966

Reprezintă Franța la a XXXIII-a Bienală de la Veneția.


12 martie

Moare după o lungă suferință și este îngropat la Cimitirul Montmartre.


Și o corecție necesară a anunțului din New York Times: Prima expozitie personală Victor Brauner a avut loc la București și nu la…Budapesta (sic!)

De altfel, din documentarea făcută pentru realizarea catalogului am constatat că la Budapesta nu a avut loc nicio expoziție Victor Brauner. Încă…